Alla inlägg under december 2013

Av Carolin - 30 december 2013 10:40

Denna topping använde jag till mina pepparkaksmuffins och chokladmuffins. Den blev så fräsch och god! En riktig höjdare. 



Polkafluff

Görs iordning dagen innan


3dl grädde

140g krossade polkagriskarameller


Värm grädden, KOKA EJ! Ha som regel att ta kastrullen från plattan när den börja ryka. Ta av från plattan som sagt och ha i krossade polkagrisar. Tar ett tag för dem att smälta så ha tålmod! Låt ligga i kylen över natten och vispa upp som vanligt dagen efter. Får inte grädden bli ordentligt kall igen så skär den sig. Been there. Spritsa sedan på muffins eller ha som lager i en tårta!




Carolin

Av Carolin - 20 december 2013 14:14

En variant på smörkräm som är väldigt mjuk och lätt att spackla tårtan med. Receptet kommer åter igen från Toves blogg, fast det är ett recept från hennes läsare. 


Mjuk Smörkräm

räcker till att täcka en 22-24cm tårta

 

0,75dl vatten
1,5msk mjöl
1,5st äggula
ca 190g smör
0,75dl florsocker

Koka ihop vatten och mjöl, tillsätt äggulan. Vispa ihop smöret och florsockret, blanda sedan ihop de två smetarna. 

 

 

Carolin

Av Carolin - 20 december 2013 14:06

Den här chokladcremen är jättegod och slängs ihop i ett nafs! Kommer inte ihåg vart jag hittade den men den cirkulerar på många bloggar...


Chokladcreme

minst 1 lager i 22-24cm tårta


3dl grädde

1dl kakao

1dl socker


Blanda ihop alltsammans. Låt det smälta ihop i kylen i 30min. Vispa upp, klartt!




Carolin

Av Carolin - 20 december 2013 13:59

Den här moussen blev fantastiskt god, syrlig men ändå söt. Fräscht! Rekomenderas starkt :) Taget direkt från Toves underbara blogg!


Hallonmousse

Tjockt lager till tårta på 22-24cm


200 g frysta hallon
en knapp dl gelésocker Multi
1oo g färskost
2 dl grädde

 

Koka upp de frysta hallonen, låt koka 2 minuter. Passera hallonen genom en sil och låt svalna en stund. Blanda ca hälften av hallonmoset med färskosten. Värm upp andra hälften av moset tillsammans med sockret och koka i 30 s, låt sedan svalna en aning. Vispa grädden. Blanda lite i taget av hallon-sockermoset med hallon-färskostblandningen och blanda till sist ned den vispade grädden.

 

 

Carolin

Av Carolin - 20 december 2013 13:55

Hade en tårtbotten i frysen som jag förberedde en dag då jag hade tråkigt, så det blev en tårta idag också! En tårta med apelsincurd, hallonmousse och chokladcreme. Lägger inte upp receptet på apelsincurden då den blev lite halvt misslyckad..


Bild kommer!



Carolin

Av Carolin - 20 december 2013 13:48

Nästa lilla tryffelgodbit blev en passionsfruktvariant med vit choklad!


Passionsfruktryffel



1dl grädde

2 msk florsocker

200g grovhackad vit choklad 

3st passionsfrukter

Kokos (att rulla tryfflarna i)


Gröp ur passionsfrukterna och koka upp med grädde med florsocker. När smeten kokat upp, sila bort fruktkärnorna och häll sedan tillbaka smeten i kastrullen. Ta av från spisen och häll i chokladen. Låt den smälta och rör om ordentligt så det inte blir några chokladklumpar. Ställ den att svalna lite innan du ställer in den i kylen. Låt kallna i ca 1 timme, eller tills den är hård. Ta en liten sked och skrapa loss chokladen och gör till små bollar. Rulla i Kokos!


Tillägg 301213: Den stelnade aldrig riktigt, följde inte receptet fullt ut utan gjorde som med den första tryffeln. Det gick inte! Men om dem blev goda? Jajamän! små mjuka godsaker som smälte i munnen. Tog två teskedar och formade dem med sedan rullade jag runt dem i skålen med kokos. Men nästa gång ska jag prova som receptet löd!


Bild kommer!

Carolin

Av Carolin - 20 december 2013 13:35

Blev inspireradav min goda vän Malin som hade gjort hallontryfflar, det lät så enkelt och spännande så tryfflar ville jag absolut göra! Jag gjorde två varianter, den ena med apelsin och whisky. Den här gobiten kan man ju likt ischokladen variera i all oändlighet, det enda som sätter gränsen är ens egen fantasi :) Jag tycker att det är trevligare när dem är ganska små så det blev ca 40st av smeten. 


Apelsin- och Whiskytryffel

ca 40st


1dl grädde

2 msk florsocker

200g grovhackad mörk choklad (70%)

2 apelsiner (skal från båda, saft från 1)

1 msk, eller efter smak, Whisky eller apelsin cointreau (cointreau blir nog allra godast, kan uteslutas)

Kakao (att rulla tryfflarna i)


Koka upp grädde med florsocker och smaksättning. Ta av från spisen och häll i chokladen. Låt den smälta och rör om ordentligt så det inte blir några chokladklumpar. Ställ den att svalna lite innan du ställer in den i kylen. Låt kallna i ca 1 timme, eller tills den är hård. Ta en liten sked och skrapa loss chokladen och gör till små bollar. Rulla i Kakao!


Bild kommer!



Carolin


Av Carolin - 19 december 2013 17:18

Ischoklad går ju att variera i all oändlighet! Idag blev det tre olika sorter till julfirandet på tisdag, en polkagris-, en pepparkaka- och en vanlig ischoklad! Detta grundreceptet kör jag på sen tillsatte jag annat.


Ischoklad

drygt 50 ganska stora (jag spillde lite också..)


300g mörk blockchoklad

200g kokosfett


- krossade polkagrisar

- Pepparkakskrydda

- Russin

- Apelsin

- Kokos

osv.

1. Smält chokladen över vattenbad.

2. under tiden smält fettet och ställ åt sidan att svalna, lite grann räcker.

3. Häll fettet i den smälta chokladen och rör kraftigt om. fyll i små små formar. Jag gjorde pepparkaksischoklad av 130g färdigsmält ischoklad och använde då 1 tsk pepparkakskrydda och blandade i (tog den sista ischokladen som var kvar i kastrullen), men tror det skulle vara bättre med 4 krm då det blev en väldigt stark pepparkakssmak. Testa dig fram!  Polkagrisarna krossade jag med en nötknäckare och mosade lite med en sked (en mortel hade ju varit något) sedan strösslade över de jag ville ha det på. Kan verkligen rekommenderas, det blev såå gott och dem blev riktigt juliga och fina! Det ser ut som om det snöat på dem :)


 

Smält Chokladen..


 

... smält kokosfettet...


 

... rör ihop...


 

... tillsätt eventuell krydda...


  ... häll i formar och tillsätt sedan eventuellt strössel, ovan polkagris!


  Pepparkaksichoklad med en dekorationsminimini pepparkaka på!



Carolin

Presentation


Hej och välkommen till mig! Carolin heter jag, är 22 år och bor i den lilla metropolen Nynäshamn. På min blogg kommer du kunna läsa om mina intressen, mat, bak, smyckestillverkning, foto, träning...

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards