Direktlänk till inlägg 27 januari 2014

Mörk Chokladtårta

Av Carolin - 27 januari 2014 19:55

Den här tårtan gjorde jag för ett par veckor sedan, den blev jättegod :) Som botten hade jag en choklad lika-delar-botten. Ersätt 2/3 av mjölet med kakao. Ingen bild tyvärr!


Mörk Chokladtårta

Tunn 24cm, tjockare 16cm tårta



1dl mjölk

4st äggulor

4msk socker

1msk vanillinsocker

2,5 gelatinblad

200g mörk choklad (70%)

2,5 dl grädde


Lägg gelatinbladen i kallt vatten medan du gör det andra. Hacka chokladen, häll i en bunke. Koka upp mjölk, socker, vanillinsocker. Tillsätt äggula och värm till 84 grader under ständig omrörning. Krama ur gelatinbladen och lägg över chokladen. Häll mjölkblandningen över chokladen/gelatinet och rör tills allting blandats. Vispa grädden och låt chokladblandningen svalna. Tillsätt grädden.


Jag använde sedan en tårtring som jag invändigt klädde med en "figurklippt" plastficka. Det blev två längder som jag tejpade ihop till en lång, fäste på insidan. Ställde tåtringen på tallriken jag ville servera på lade i botten, som är 1cm kortare runt om än tårtringen så moussen åker ner på sidan av den. Då syns inte botten på tårtan. och hällde i chokladsmeten. In i frysen några timmar tills ca 30min-1h innan servering!




Carolin

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carolin - 10 mars 2014 08:40


Hittade underlakan och örngott på ICAhemma.se i ekologisk bomull till bra pris! Kommer att inhandlas :) Från ICAhemma              Ica    EKO                  Ica    EKO       Örngott 50x60             Underlakan 240x260            ...

Av Carolin - 27 februari 2014 19:34


Har fått upp ögonen för koppar som ju är ett fantastiskt vackert material som jag tänkte skulle bli underbart med våra inslag av cement vi kommer ha i lägenheten. Och så hittar jag från Linnea Hult, dessa to-die-for ljusstakar som jag bara älskar! Så...

Av Carolin - 27 februari 2014 16:47

Kikade runt på Åhléns efter inredning och hittade mycket fint som även var ekologiskt! Under fliken "Bra val" på alla kategorier kan man filtrera på miljömärkta och ekologiska produkter. Utöver det jag listat nedan finns även ekologiska handdukar (so...

Av Carolin - 17 februari 2014 14:11

Som sagt ska vi flytta och mycket av min lediga tid har gått åt att kika på inredning. Därför har det inte blivit så mycket inlägg på senaste tiden. Tänkte här göra en liten kik på vad som kan tänkas dyka upp i Carolins och Emils residens ;)   Vi...

Av Carolin - 17 februari 2014 14:00

.. för mänskligheten, 1 stort steg för Carolin och Emil - Sambor!   Jajamän, vi har köpt lägenhet! Inte vart som helst heller, utan i underbara Nyköping. Min Svärmor och Styrbjörn (aka Micke) bor där och vi har varit i Nyköping många gånger nu. V...

Presentation


Hej och välkommen till mig! Carolin heter jag, är 22 år och bor i den lilla metropolen Nynäshamn. På min blogg kommer du kunna läsa om mina intressen, mat, bak, smyckestillverkning, foto, träning...

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards